Blog

Ръстът на онлайн търговията в България е резултат от зрели идеи и ясен план

„Надявам се след 15 години хората да забравят за електронната търговия, защото те ще я приемат така, както приемат електричеството днес.“ Думите са на основателя на една от най-големите световни компании за електронна търговия Alibaba, изречени през 2015 г. на световния форум в Давос. Според него глобалната ритейл индустрия ще претърпи радикални промени и електронните технологии, които днес ни се струват иновативни и напредничави, само след няколко години ще са ежедневие в търговията на дребно. „Очакваме раждането на една предефинирана индустрия за продажби на дребно, базирана на интеграцията между онлайн, офлайн, логистика и данни в една-единствена верига на добавената стойност“, казва Джак Ма година по-късно в писмо до акционерите на Alibaba в навечерието на тяхното годишно събрание.

Това, за което Джак Ма говори само преди няколко години, днес изглежда още по-реалистично и разбираемо. Електронната търговия отдавна не е иновация и нишов бизнес, а се е превърнала в неотменна част от работата на всеки търговец. Дали той ще създаде онлайн магазин, през който ще продава част от портфолиото си, дали благодарение на дигиталния маркетинг ще достига до по-голям брой потребители, дали ще стъпи на някой от големите маркетплейси, през които ще продава продукцията, или просто ще се специализира в нишов онлайн търговец – всичко това са модели на електронната търговия, които ще се развиват с бърза скорост през следващите години и ще променят глобалния ритейл бизнес.Развитието на електронната търговия предефинира разбирането за конкуренция и доведе до развитието на редица различни модели и методи за задоволяване на потребителското търсене. Вече не е достатъчно да имаш електронен магазин или да продаваш през eBay и Amazon, за да си успешен. Бизнесът търпи непрестанна промяна и се влияе от нови и нови тенденции.

Всяка година се вдига процента на онлайн продажбите с около 30-35%. За съжаление няма точни данни, но оборотите от онлайн търговията се увеличават със стотици милиони годишно. Използваемостта на интерент е достигнало почти до всеки гражданин и всяко кътче на страната. Вече съществуват много онлайн предприемачи, които не поддържат физически търговски обекти, а развиват своят бизнес изцяло онлайн. В България все още по-голям процент за събиране на обороти се осъществява чрез куриерските фирми при доставка на стоката, но много онлайн търговци стимулират и онлайн плащанията чрез банкови транзакции с дебитни и кредитни карти, като предоставят безплатна доставка на продуктите. За разлика от България в Румъния и Гърция повечето потребители заплащат с карти. В България вече има много чуждестранни онлайн търговци, които стимулират онлайн плащанията и българският потребител вече се доверява все повече на този метод.

С най-бързи темпове се развива електронната търговия с бързооборотни стоки, но вече не е малък процента на онлайн търговия с електроуреди, IT техника и обзавеждане. Дори строителните материали и строителното оборудване заема дял в електронната търговия. Може би само храните все още не се предлагат достатъчно онлайн, но това, ще се промени много скоро.

Защо казваме, че онлайн търговията е нашето бъдеще. Защото броя на българските картодържатели, които ползват интернет или плащат електронно поне веднъж месечно, се е увеличил драстично за последните години и ще продължи да се увеличава.

Как COVID-19 преобрази света

Новият коронавирус преобърна света. И докато хората стоят принудително по домовете си, въздухът и водите стават все по-чисти.

Как пандемията променя природата около нас – Дойче веле разказва:

По-чист въздух

Заради пандемията от коронавирус хората в много страни по света останаха затворени по домовете си, а множество индустриални производства бяха преустановени. По улиците се движат по-малко автомобили и автобуси. В небето летят по-малко самолети. Всичко това подобри рязко качеството на въздуха. По цял свят.

По-малко вредни емисии

Спирането на икономическата дейност води до по-малко вредни емисии – какъвто беше случаят с финансовата криза през 2008-2009. В Китай заради наложената карантина вредните емисии са спаднали с 25% – по данни на уебсайта Carbon Brief. Но тази положителна промяна по всяка вероятност е само временно явление.

Повече спокойствие за животните

Оттеглянето на хората действа благоприятно на някои животински видове. Намалелият пътен трафик например означава, че по-малко дребни животни – като таралежите, които сега излизат от зимен сън, рискуват да бъдат прегазени от автомобили. В същото време патиците в парка сигурно се питат къде изчезнаха хората – вече няма кой да ги храни с хляб. Но те ще се справят.

НЕ на търговията с диви животни

Природозащитниците се надяват, че покрай пандемията от коронавирус ще ограничат търговията с диви животни. Ковид-19 най-вероятно тръгва от пазар в китайския град Ухан, на който се продават нелегално и диви животни.

По-чисти реки и морета

Малко, след като Италия наложи строга карантина, във Венеция се забеляза, че водата в каналите в града е изключително чиста. А липсата на големите круизни кораби се отразява изключително благоприятно на морските обитатели – например китовете, които сега могат напълно необезпокоявано да кръстосват моретата и океаните.

Повече пластмасови отпадъци

Има обаче и лоши новини. Покрай пандемията стремглаво нарастват пластмасовите отпадъци – изхвърлят се все повече опаковки на продукти за еднократна употреба – като медицински ръкавици, както и най-различни други найлонови и пластмасови опаковки. Във времена на криза хората по-често купуват опаковани храни.

Да не забравяме битката за климата!

Кризата с коронавируса измести на заден план климатичните проблеми. Но това не ги прави по-малко значими. Експерти предупреждават да не се отлагат важните климатични решения – независимо че следващата климатична конференция COPS-26 беше отложена за 2021 година. Вярно – от началото на пандемията се изхвърлят по-малко вредни емисии в атмосферата, но вероятно това няма да се окаже трайна тенденция.